آخرین اخبار

عملیات بعدی اسرائیل قابل پیش‌بینی است | باید حواسمان باشد که توجه جهانی را از غزه به ایران معطوف نشود

جهانبخش محبی‌نیا، نماینده سابق مجلس در پاسخ به سئوالات رویداد۲۴ می‌گوید ایران ناگزیر از پاسخ به حمله اسرائیل به کنسول‌گری ایران در دمشق بود اما نباید توجه جهانیان از غزه به سمت ایران بچرخد.

اشتراک گذاری
29 فروردین 1403
کد مطلب : 12757

محبی‌نیا در گفت‌وگو با توازن/به گزارش رویداد۲۴؛ :

جهانبخش محبی‌نیا، نماینده سابق مجلس در پاسخ به سئوالات توازن/به گزارش رویداد۲۴؛ می‌گوید ایران ناگزیر از پاسخ به حمله اسرائیل به کنسول‌گری ایران در دمشق بود اما نباید توجه جهانیان از غزه به سمت ایران بچرخد.

عملیات سوم و چهارم اسرائیل هم قابل پیش‌بینی است

توازن/به گزارش رویداد۲۴؛ | زینب غبیشاوی: بعد از پاسخ پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل که در پی حمله این کشور به کنسولگری ایران در دمشق رخ داده بود، همه نگاه‌ها به سمت خاورمیانه و دو کشور ایران و اسرائیل معطوف شده است. ایران اعلام کرده اگر اسرائیل بخواهد پاسخی دهد، جواب ایران کوبنده‌تر خواهد بود، آمریکا هم به اسرائیل اعلام کرده اگر بخواهد حمله‌ای به ایران انجام دهد، از آنها حمایتی نخواهد کرد. جلسه شورای امنیت هم بدون بیانیه‌ای در محکوم‌‌کردن ایران به پایان رسید. در این خصوص جهانبخش محبی‌نیا، نماینده سابق مجلس و استاد دانشکده علوم سیاسی، معتقد است که ایران چاره‌ای جز حمله به اسرائیل نداشت، زیرا در قبال «پررویی‌ها و بی‌حیایی‌های» فردی مانند نتانیاهو، چاره‌ای جز پاسخ نیست.

در ادامه بخش های مهمی از این گفتگو را می‌خوانید:

*ضمن تاکید بر اینکه این پاسخ باید به اسرائیل داده می‌شد که البته به خوبی و آراستگی خاصی هم پاسخ داده شد، تلفات انسانی اسرائیلی در پادگان و مراکز نظامی آن‌ها باید به نحوی برنامه‌ریزی می‌شد که بیشتر خودش را نشان می‌داد. از سوی دیگر این حمله هوشیاری زیادی را هم می‌طلبد، زیرا کار‌های اطلاعاتی نظامی و جاسوسی و عملیات آفندی اسرائیلی‌ها بسیار طنازانه شروع می‌شود و ما باید سریع برگردیم به نقطه‌ای که توجه جهانی به غزه معطوف بود تا نتانیاهو با این اقدام سبک‌سرانه و وحشیانه، توجه جهانی و اعراب را از غزه به ایران متمرکز نکند.

*ما ضمن اینکه ناگزیر از جواب بودیم و باید در دفاع از غیرت و حیثیت ایرانی پاسخ اسرائیلی‌ها را می‌دادیم، باید حواسمان باشد که توجه جهانی را از غزه به ایران معطوف نکنیم؛ زیرا این چرخش می‌تواند منشا فوت و فن‌های ظریفی باشد که در عالم دیپلماتیک می‌تواند خودش را نشان دهد.


بیشتر بخوانید:

 نتیجه مهم جلسه کابینه جنگ اسرائیل | طرح حمله به ایران قطعی شده است؟ 

آیا باید نگران آذربایجان باشیم؟ | کارشناس حوزه قفقاز: اسرائیل و آذربایجان به دنبال خفگی ژئوپلتیکی ایرانند

اگر اسرائیل حمله کند، آیا روسیه از ایران حمایت نظامی خواهد کرد؟ | استاد علوم سیاسی دانشگاه روسیه: بعید است


*اینکه اسرائیل پاسخ حمله ایران را می‌دهد یا نه، باید بگویم که اگر نیت اسرائیل از تجاوز به کنسولگری ایران در سوریه برگرداندن افکار عمومی از غزه باشد، بدون شک عملیاتی در پاسخ به حمله ایران انجام خواهد داد تا این سناریو را به اتمام برساند. 

*اما اگر همراهی آمریکا و اروپا یعنی فرانسه و انگلیس با اسرائیل عملیاتی نشود، اسرائیل ناگزیر از موضع توجیه برخواهد آمد و با عملیات ایذایی درجه چند و امثال آن، به دنبال این خواهد بود تا افکار عمومی در داخل را سرو سامان دهد. در عین حال که عملیات سوم و چهارمی هم قابل پیش‌بینی است که آن شرایط و آمادگی‌های خاص خود را می‎طلبد.

*در بررسی شرایط نظامی ایران در حمله به اسرائیل باید بگویم که ایران بدون شک در آفند و عملیات و طرح‌های نظامی خبرگی، مهارت و تجهیزات لازم را به دست آورده است، اما در هدف‌زنی و به دست‌آوردن اهداف کامل از عملیات نظامی، به عوامل دیگری هم نیاز دارد که قدرت نیروی هوایی و مانور جت‌های جنگی و فشار نیروی زمینی و همچنین ورود به آمادگی‌هایی موضوعاتی همچون گنبد آهنین، یکسری ممارست‌ها و زیرکی‌های خاصی را می‌طلبد. 

*اگر اسرائیل بخواهد جواب سوم را بدهد، مطمئن باشید جواب چهارم از سوی ایران به شکل سختی خواهد بود که می‌تواند پای برخی دیگر از کشور‌ها را در جنگ در منطقه باز کند که معتقدم دنیا فعلا این آمادگی را ندارد. نه آمریکایی‌ها نه روس‌ها و نه اروپا و طبیعتا از بروز چنین اتفاقی جلوگیری می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × سه =